Hoe kan een incassobureau het keurmerk krijgen van de NVI?
Het lidmaatschap van de NVI is onlosmakelijk verbonden met het behalen en bezitten van het Incasso Keurmerk. In de statuten is vastgelegd dat ieder lid de uitgangspunten van de NVI naleeft en schriftelijk dient te verklaren zich te conformeren aan de criteria van het Incasso Keurmerk.
Om het aspirant lidmaatschap aan te kunnen vragen moet je incassobureau in Nederland gevestigd zijn en al minstens één jaar actief en praktiserend zijn. Ben je startend, dan is een lidmaatschap nog niet mogelijk.
Aanvraagtraject in twee delen
Sinds de introductie van het Incasso Keurmerk kent de NVI de status van aspirant-lid. In die fase heeft het incassobureau het Incasso Keurmerk nog niet en mag men bijvoorbeeld nog geen logo's van NVI of het keurmerk gebruiken. Alleen incasso-ondernemingen die langer dan één jaar bestaan kunnen het aspirant-lidmaatschap aanvragen.
De toelatingsprocedure is na de invoering van de vernieuwde keurmerkcriteria in 2019 aangepast en bestaat uit twee trajecten. Na aanmelding is een entreegeld verschuldigd waarna de procedure om aspirant-lid te kunnen worden, wordt opgestart.
Dat bestaat uit een vooronderzoek dat binnen vier maanden na aanmelding door het Keurmerkinstituut uit Zoetermeer wordt verricht bij de organisatie ter plekke. Bij positieve resultaten wordt de status van aspirant-lid verstrekt. Jouw incassobureau wordt dan ook op de website van de NVI vermeld als aspirant.
Vervolgens moet je binnen zes maanden daarna gereed zijn voor de definitieve keuring en wordt bij goedkeuring het Incasso Keurmerk afgegeven. Dan wordt ook de volledige NVI-lid status afgegeven.
Als binnen een jaar nadat je de status van aspirant-lid hebt verkregen je het Incasso Keurmerk niet hebt behaald, dan wordt de status van aspirant-lid ingetrokken door de NVI.