Geschillenregeling Kifid
Als er een klacht is over een NVI-incassodienstverlener dan moet die klacht eerst aan het desbetreffende incassobureau worden voorgelegd. De Wet kwaliteit incassodienstverlening verplicht het incassobureau om een klachtenregeling te hanteren (artikel 13 lid 5 Wki).
Geen oplossing? Dan naar het Kifid
Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, dan is het mogelijk om over een NVI-lid te klagen bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid). Vanaf 1 april 2024 zijn de NVI-leden (verplicht) aangesloten bij het Kifid als geschillenregeling. Het incassotuchtrecht is opgenomen in het Reglement Geschillencommissie Kifid dat op genoemde datum is ingegaan.
Let erop dat alléén geklaagd kan worden over gedragingen en/of de werkwijze van een NVI-lid. Inhoudelijke klachten kunnen niet worden behandeld. Daar is bijvoorbeeld sprake van wanneer je het niet eens bent met de vordering, dan is de gang naar de rechter de weg.
Veelgestelde vragen
Het Kifid heeft over het nieuwe incassotuchtrecht de nodige vragen en antwoorden openbaar gemaakt. Lees hier of daarmee je mogelijke vragen worden beantwoord. Is dat niet het geval of staat je vraag er niet bij, neem dan contact op met Kifid. Stuur een e-mail naar consumenten@kifid.nl of bel naar 070-333 8 999.