Incassobureau fors beboet door ACM


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft incassobureau Unitedcall een flinke boete opgelegd voor agressieve en oneerlijke incassopraktijken. De boete die werd opgelegd bedraagt maar liefst 800.000 euro.

Waar ging het over?

Medewerkers van het bedrijf belden Nederlandse consumenten vanwege een rekening die nog niet betaald zou zijn. Consumenten werden daarbij fors onder druk gezet om deze alsnog snel te betalen. De medewerkers van het callcenter weigerden consumenten informatie over de rekening te geven, waardoor zij niet konden controleren of deze terecht was. Het bedrijf opereerde vanuit Turkije en gebruikte verschillende fictieve namen van incassobureaus. Vanaf 2018 ontving de ACM veel meldingen van consumenten over deze praktijken bij haar loket ACM ConsuWijzer. De ACM waarschuwde consumenten eerder ook voor deze praktijken. 

Geen NVI-lid

Wij hechten eraan om te benadrukken dat de door de ACM geschetste gang van zaken bij het incassobureau totaal niet past bij de gedragingen die in het Incasso Keurmerk staan verwoord en waaraan alle NVI-leden zich houden. Unitedcall is dan ook geen NVI-lid.

Lees hier het volledige bericht van de ACM over de aan Unitedcall opgelegde boete.


Bron: ACM.nl