Kifid jaarverslag 2024

Het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid) heeft over 2024 het jaarverslag gepubliceerd. Kifid is hét klachtenloket voor mensen met een financiële klacht. Sedert 1 april 2024, gelijktijdig met de invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), zijn alle NVI-leden aangesloten bij Kifid. Zij hebben met de toetreding hun Geschillenregeling bij Kifid ondergebracht. Aansluiting bij een Geschillenregeling is verplicht gesteld in de Wki.

NVI heeft voor Kifid gekozen omdat dit een uiterst deskundig, ervaren en onafhankelijk klachtenloket is voor consumenten en kleinzakelijke ondernemers, met een klacht over een incassodienstverlener. Zij staan de klager bij in het vinden van een oplossing en staan bekend om hun toegankelijkheid.

Het Jaarverslag 2024 geeft inzicht in het werk van Kifid: wie zijn hierbij betrokken en wat zijn de resultaten van de klachtbehandeling. De bestuursvoorzitter, voorzitter Geschillencommissie en voorzitter van Commissie van Beroep blikken terug en kijken vooruit. Meer over de trends en ontwikkelingen in de klachtenpraktijk van Kifid is te lezen in de praktijkverhalen. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In 1.134 klachtzaken is een uitspraak gedaan.

In 2024 zijn er 102 klachten over incassodossiers ontvangen door Kifid. Daarvan zijn er 5 voor de Geschillencommissie gebracht. Vier van deze klachten zijn ingetrokken door de klager/consument en in één geval is het tot een beschikking/uitspraak gekomen.

We kunnen ervan uitgaan dat dit allen zaken zijn die NVI-leden betreffen, omdat onze leden in 2024 als enige waren aangesloten bij Kifid. Voor 2025 zal dat mogelijk anders zijn vanwege de mogelijkheid voor andere incassodienstverleners om zich ook bij Kifid aan te sluiten.

Als NVI zijn we zeer tevreden met dit resultaat! We zijn blij met de aansluiting bij Kifid en zien de toekomstige afwikkeling van geschillenkwesties van onze NVI-leden door Kifid met veel vertrouwen tegemoet.