Klachten

Volgens de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) moet een incassobureau zijn aangesloten bij een geschillenregeling. Alle NVI-leden zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, beter bekend als Kifid.

Consumenten met een tuchtklacht over een NVI-lid moeten de klacht altijd eerst voorleggen aan het incassobureau zelf. Lost het incassobureau de klacht niet naar tevredenheid op, dan kan de klacht worden ingediend bij Kifid. Kifid behandelt klachten volgens het Reglement Geschillencommissie Kifid, dat vanaf 1 april 2024 geldig is. Samenvattend:

  • Check of je met een NVI-incassodienstverlener van doen hebt via deze link.
  • Kijk hier voor meer informatie hoe een klacht bij Kifid kan worden ingediend.
  • Doe hier een sneltest of je klacht in behandeling kan worden genomen.

Ook het Kifid behandelt geen inhoudelijke geschillen. Als je bijvoorbeeld vindt dat:
- een vordering onjuist is;
- je niet hoeft te betalen;
- er geen contract bestaat;
- je opdrachtgever niet goed (werk) heeft geleverd,
dan wordt je klacht niet in behandeling genomen. Over dit soort klachten/vragen kan alleen de burgerlijke (=civiele) rechter zich buigen.

Over Kifid
Kifid is het financiële klachtenloket dat mensen met een klacht over een financiële dienst of dienstverlener een deskundige en laagdrempelige oplossing biedt, als alternatief voor een gang naar de rechter. Kifid creëert een gelijk speelveld waar consumenten, kleinzakelijke ondernemers en financiële dienstverleners ieder de gelegenheid krijgen hun verhaal te doen. Medewerkers van Kifid en leden van de Geschillencommissie en Commissie van Beroep zijn onpartijdig. Zij houden rekening met de kennisachterstand van consumenten en kleinzakelijke ondernemers, die in de regel zonder advocaat procederen. Kijk op de website van Kifid voor meer informatie.